1.0
Tekanan emosi guru
Menurut Noriati A. Rashid et al
(2010), stress merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap sesuatu
perkara yang boleh menyebabkan berlakunya ketidak seimbangan perasaan. Tekanan
guru pula didefinisikan sebagai keadaan atau situasi tidak menyenangkan yang
dialami oleh guru. Situasi tidak menyenangkan ini mempengaruhi emosi yang tidak
diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbangan kemarahan dan kemurungan.
Perkara seperti ini akan mendatangkan kesan negatif terhadap sistem pendidikan
kebangsaan untuk mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Namun begitu, tahap stress bergantung
kepada kemahiran menguruskan emosi seseorang individu. Individu yang sentiasa
berfikiran positif akan menganggap stress sebagai cabaran atau pun batu
loncatan untuk mencapai kejayaan. Individu yang mempunyai pemikiran yang
negative akan melihat stress itu sebagai halangan dan rintangan seterusnya
menjejaskan kualiti dan produktiviti kerja. Menurut Seyle (1976) dalam
Tajulashikin et al (2013) menyatakan bahawa stress memberi makna yang berbeza
bagi individu yang berbeza.
2.0
Langkah-langkah menangani tekanan dalam kalangan guru
Guru memainkan peranan utama dalam
melaksanakan system pendidikan kebangsaan untuk mencapai matlamat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan seterusnya membangunkan system pendidikan bertaraf
dunia. Hal ini menyebabkan guru perlu berusaha lebih keras dan memberikan
komitmen sepenuhnya dalam meningkatkan kualiti dan produktiviti kerja mereka.
Oleh itu guru-guru perlu didedahkan mengenai cara untuk menguruskan dan
menangani tekanan.
Mengkaji
semula beban tugas guru
Beban tugas berlebihan merupakan salah
satu punca tekanan yang dihadapi oleh kalangan guru. Pihak kementerian perlu
menjalankan kajian ataupun soal selidik untuk mengenal pasti punca dan
penyelesaian kepada masalah ini. Bebanan tugas secara berlebihan akan menekan
emosi kalangan guru seterusnya menyebab hilangnya fokus utama guru terhadap
tugas-tugas hakiki mereka yang sepatutnya lebih diutamakan.
Lemaire (2009) dalam Tajulashikin et
al. (2013) mendapati bahawa, guru-guru terlalu dibebankan dengan tugas-tugas
yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran seperti, aktiviti kokurikulum,
menghadiri mesyuarat, mengendalikan program-program pelajar, mengurus karenah
dan kebajikan pelajar serta, tugas-tugas pengurusan. Kakitangan tambahan perlu
ditempatkan di sekolah-sekolah untuk melakukan tugas-tugas pentadbiran yang
terpaksa dilakukan oleh guru seperti mengutip yuran persekolahan, menyediakan
fail dan tugas pentadbiran yang diluar skop pengajaran dan pembelajaran.
Sokongan
pihak pentadbiran
Transformasi bidang pendidikan pada
hari ini berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
sememangnya memerlukan guru lebih komited dan produktif dalam meningkatkan
kualiti kerja mereka. Namun, pihak pentadbiran perlu sekolah perlu sentiasa
menyokong dan mendorong guru-guru untuk mencapai matlamat transformasi
tersebut. Menurut Mohd Firdaus Zakaria dan Norsiah Mat (2018), galakkan dan perhatian
daripada pemimpin adalah penting dalam membantu orang bawahan mereka
mengekalkan semangat dan motivasi bagi mencapai objektif yang telah di tetapkan
oleh ketua.
Pihak pentadbir juga perlu
membahagikan tugas-tugas secara adil kepada guru-guru. Hal ini kerana tugas guru
pada masa kini bukanlah semata-mata di dalam bilik darjah malah di luar bilik
darjah serta diluar waktu persekolahan. Pentadbir sekolah juga disarankan
supaya menyampaikan arahan yang jelas dan lengkap kepada guru-guru sekolah agar
konflik dan kekaburan peranan dalam kalangan guru dapat dielakkan. Menurut Punanesvaran
(2000) dalam Tajulashikin et al (2013) yang mengkaji hubungan beban kerja
dengan stres guru di sekolah rendah mendapati bahawa faktor beban kerja yang
diberi oleh pihak pentadbir secara tidak adil telah menyebabkan guru berasa
stres kerana terpaksa membuat kerja yang lebih dalam masa yang singkat.
Persekitaran
suasana kerja yang kondusif
Persekitaran dan suasana kerja yang
kondusif dan harmoni mampu membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh
guru. Suasana kerja yang kondusif merangkumi kemudahan-kemudahan yang
disediakan kepada guru dan hubungan positif antara rakan sekerja.
Suasana
kerja yang tidak harmoni dan kondusif boleh mengganggu emosi dan semangat guru
untuk bekerja sekali gus merosakkan kualiti kerja mereka. Schonfeld (2001)
dalam Mohd Fadzli Abu Bakar et al (2005) menjalankan kajian yang menyatakan
bahawa kemerosotan persekitaran kerja adalah menyumbang kepada keletihan dan
kemurungan guru. Suasana kerja yang harmoni serta kondusif akan menceriakan dan
menaikkan semangat guru semasa berkerja. Contohnya, kemudahan bilik guru dan
tempat rehat yang baik dan selesa perlu disediakan untuk memudahkan guru
melakukan kerja serta merancang pengajaran dan pembelajara dengan lebih sempurna.
Perhubungan yang positif antara guru
juga perlu diwujudkan untuk mengurangkan tekanan emosi yang dihadapi oleh guru.
Pihak sekolah perlu melaksanakan program yang dapat mengeratkan hubungan antara
guru di sesebuah sekolah. Perhubungan yang positif ini secara tidak langsung akan
mewujudkan persekitaran yang sihat dan harmoni. Perhubungan yang positif dapat
menimbulkan kepercayaan guru terhadap rakan sekerja mereka. Sehubungan dengan
itu, guru dapat berbincang mengenai masalah yang dihadapi oleh mereka dengan
rakan yang lain untuk mencari jalan penyelesaian.
Menganjurkan
bengkel pengurusan emosi kepada guru
Pihak atasan seperti Jabatan
Pendidikan Negeri boleh menyarankan kepada pentadbir-pentadbir sekolah supaya
mengadakan bengkel pengurusan emosi kepada guru-guru. Bengkel seperti ini
memainkan peranan supaya guru dapat mengawal perasaan dan emosi mereka semasa
menghadapi sesuatu masalah terutamanya di tempat kerja. Konflik yang berlaku di
tempat kerja juga menjadi punca tekanan dalam kalangan guru. Oleh itu, guru
perlu dibekalkan dengan pengetahuan dan kemahiran untuk berdepan
masalah-masalah yang sering dihadapi oleh mereka saban hari.
Setiap guru menghadapi pelbagai
masalah yang berbeza dan mungkin wujudnya konflik di tempat kerja yang akan
memberikan tekanan kepada guru. Melalui bengkel yang dianjurkan ini guru akan
bersikap lebih profesional dan dapat menyelesaikan sebarang masalah secara baik
dan efektif. Menurut D’Oosterlinck &
Broekaert (2003) dalam Lee Li Ju (2013) menyatakan Pelaksanaan program pengurusan
konflik di sekolah secara langsung atau tidak langsung dapat mempengaruhi iklim
sosial dan membuat penambahbaikan atmosfera sekolah. Kesan daripada penganjuran
bengkel ini dapat menambah baik hubungan antara guru-guru dan staf sokongan
serta pihak pentadbiran. Hubungan positif yang Berjaya diwujudkan ini akan
menjadikan persekitaran kerja lebih kondusif dan harmoni. Menurut Lee Li Ju
(2013), kesedaran tentang pengurusan konflik yang berkesan dapat mendorong
kepada penambahbaikan hubungan antara pentadbir sekolah dengan guru-guru di
samping mewujudkan iklim sekolah yang positif dan kondusif. Hubungan positif
antara guru dan warga sekolah yang positif juga dapat menjadikan guru sentiasa
bersemangat dan ceria untuk bekerja. Kegembiraan dan semangat untuk bekerja ini
dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti kerja guru.
3.0
Langkah-langkah menangani gangguan emosi pelajar
Guru
dan ibu bapa perlu meletakkan harapan mengikut kemampuan murid
Setiap ibu bapa dan guru sudah pasti
mahu melihat anak mereka berjaya dalam pelajaran mereka. Namun begitu, sikap
sesetengah ibu bapa dan guru-guru yang meletakkan harapan yang terlalu tinggi
serta di luar kemampuan pelajar boleh menyebabkan gangguan emosi kepada
pelajar. Pelajar akan merasakan mereka telah gagal sekiranya tidak mencapai dan
memenuhi kemahuan ibu bapa mereka yang tinggi menggunung. Sehubungan dengan
itu, murid akan berisiko tinggi untuk mengalami kemurungan kerana mereka
merasakan mereka adalah seorang yang gagal. Menurut Mohd Farhan dan Uzair
(2008) dalam Norhayati Ya’acob (2013), faktor utama yang menyebabkan kemurungan
pelajar adalah faktor kepenatan diikuti oleh faktor motivasi akademik, kognitif
dan emosi.
Pihak ibu bapa dan guru sepatutnya
berbincang bersama-sama dari semasa ke semasa mengenai solusi kepada
permasalahan yang dihadapi oleh anak mereka dalam pelajaran. Ibu bapa perlu
diberi maklumat tentang masalah yang dihadapi oleh anak mereka. Sokongan dan
dorongan ibu bapa seperti ini amat diperlukan untuk meningkatkan motivasi
kendiri pelajar. Sehubungan dengan itu, pelajar akan berasa lebih
bertanggungjawab untuk menggembirakan kedua ibu bapa dengan mencapai keputusan
yang terbaik dalam pelajaran tanpa sebarang tekanan dan paksaan.
Guru
perlu mahir dalam kawalan bilik darjah
Guru perlu melengkapkan dan menambah
baik kemahiran kawalan bilik darjah mereka. Guru perlu menetapkan
peraturan-peraturan semasa di dalam bilik darjah. Peraturan-peraturan tersebut
perlu dijelaskan dan mendapat persetujuan daripada pelajar. Penetapan peraturan
ini akan membantu guru untuk mengawal kelas dengan lebih efektif. Hal ini
kerana pelajara sudah tahu sebab dan akibat sekiranya mereka melanggar
peraturan-peraturan tersebut.
Guru juga perlu menggunakan pelbagai
kaedah dan pendekatan semasa melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah. Pendekatan dan kaedah yang sesuai dapat membantu guru
menguruskan pelajar di dalam kelas dengan lebih baik. Hal ini kerana pelajar
tidak akan kebosanan kerana pengajaran oleh guru tersebut dapat menarik minat dan
perhatian mereka. Menurut Shahizan dan
Ahmad Shahabudin (2006) dalam Rizalina Mat Radzi (2014) menyatakan guru perlu
menggunakan pelbagai pendekatan atau strategi yang sesuai dalam perkembangan
diri, kebolehan, keupayaan, bakat serta minat kanak-kanak.
Menganjurkan
ceramah pengurusan emosi kepada murid-murid
Murid-murid sekolah perlu didedahkan
dengan stres dan gangguan emosi serta cara untuk menguruskannya. Pendedahan
awal ini untuk mengatasi stres ini dapat mengelakkan murid daripada gangguan
emosi yang serius contohnya kemurungan. Pendedahan awal akan membantu murid
untuk mengatasi masalah ini seperti murid akan memcari seseorang yang boleh
dipercayai untuk menluahkan tekanan tersebut. Murid juga akan mencari seseorang
untuk mendapatkan nasihat yang dapat membantu mereka untuk keluar daripada
masalah yang dihadapi. Hal ini kerana gangguan emosi ini boleh menyebabkan
murid terjebak dengan gejala-gejala yang tidak sihat seperti merokok,
penyalahgunaan dadah, lumba haram dan bunuh diri. Menurut Nor Hayat Ya’acob
(2013) gangguan kemurungan adalah berberapa bentuk penyakit kejiwaan,kecanduan
dadah, gangguan tidur, gangguan pada kulit, perut dan tekanan darah dan
akhirnya boleh bertindak agresif seperti membunuh orang atau membunuh diri.
Penganjuran ceramah pengurusan emosi
ini juga dapat mempromosikan khidmat bimbingan dan kaunseling di sekolah.
Persepsi murid terhadap murid yang mendapatkan khidmat bimbingan dan kaunseling
merupakan murid yang nakal hendaklah diperbetul. Murid perlu dijelaskan bahawa
khidmat bimbingan dan kaunseling diwujudkan untuk membantu mereka sekiranya
memerlukan nasihat dan bimbingan terhadap permasalahan yang dihadapi. Persepsi
yang salah terhadap murid yang yang mendapatkan khidmat kaunseling ini
menyebabkan murid takut untuk mendapatkan nasihat dan akhirnya masalah yang
dihadapinya itu dipendam tanpa penyelesaian.
Pengajaran
dan pembelajaran Pendidikan Jasmani
Masyarakat masa kini terlalu
mementingkan akademik murid tanpa mengambil kira aspek kokurikulum dan aktiviti
luar bilik darjah juga boleh menyebabkan gangguan emosi kepada murid. Waktu
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani sepatutnya dapat membantu
murid-murid untuk melepaskan dan meluahkan tekanan mereka melalui pergerakan-pergerakan
mereka.
Terdapat guru-guru yang menggunakan
waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani untuk mengulang kaji
pelajaran terutamanya murid yang bakal menghadapi peperiksaan awam. Tindakan
seperti ini akan menyebabkan gangguan emosi murid kerana terlalu fokus kepada
akademik semata-mata. Tindakan sebegini seolah-olah guru tersebut tidak
menunaikan hak mereka kepada murid. Hal ini kerana matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan adalah untuk melahirkan murid-murid yang seimbang dari aspek
jasmani, emosi, rohani dan intelek. Perkembangan murid yang ingin dicapai
adalah secara menyeluruh dan bukannya tertumpu kepada aspek intelek
semata-mata. Menurut kajian yang dilakukan oleh Che Ahmad Taziri (2013) dalam
Mohd Zairi Husain (2016), pengabaian mata pelajaran Pendidikan Jasmani boleh
menjurus kepada ketidakseimbangan perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek
dan sosial pelajar. Hal ini kerana tumpuan kepada akademik semata-mata tidak
menjamin perkembangan murid secara holistik malah akan menyebabkan semangat dan
jati diri murid merosot.
Aktiviti-aktiviti yang dilakukan
semasa pengajaran dan Pendidikan Jasmani dapat membantu murid melupakan tekanan
yang dihadapi oleh mereka. Aktiviti Pendidikan Jasmani yang menyeronokkan dapat
mengembalikan semangat dan keceriaan murid di sekolah. Aktiviti Pendidikan
Jasmani yang memerlukan murid bersosial antara satu sama lain juga dapat
merapatkan hubungan antara murid seterusnya mewujudkan kepercayaan sesame
mereka. Hal ini akan memudahkan murid untuk mencari seseorang yang boleh
dipercayai untuk berkongsi masalah-masalah yang dihadapi oleh mereka. Sehubungan
dengan itu, risiko murid untuk menghadapi gangguan emosi dapat dikurangkan.
Bibliografi
Fadzli
Abu Bakar, Janet. H.S.C., Irdiana Syeriza Hussein & Nazrah Jamaludin.
(2005). Tekanan Guru Dalam Pendidikan Dan Resolusi Penyelesaiannya. Prosiding
Seminar Pendidikan UTM. Pp. 1-11
Lee.
L.J. (2013). Pengurusan Konflik Dalam
Kalangan Guru Di Empat Buah Sekolah Rendah Zon Tenang Di Daerah Segamat, Johor.
Tesis yang tidak diterbitkan. Universiti
Teknologi Malaysia.
Mohd
Firdaus Zakaria & Norsiah Mat. (2018). Kesan Kepemimpinan Transformasi
Pengetua Ke Atas Keseimbangan Kerja Dan Kehidupan Guru. International Academic Research Journal of Social Sciences, 4(1),
19-27.
Mohd
Zairi Husain. (2016). Pembangunan Model
Konsep Standard Pengajaran Guru Pendidikan Jasmani Berorientasikan Amalan Dan
Kluster Perwatakan Guru. Tesis Kedoktoran yang tidak diterbitkan.
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Johor Darul Takzim.
Norhayati
Ya’acob. (2013). Kajian Terhadap Faktor
Kemurungan Bagi Pelajar Darjah Empat, Darjah Lima Dan Darjah Enam Di Tiga Buah
Sekolah Agama Daerah Johor Bahru, Johor Darul Ta’zim. Tesis yang tidak
diterbitkan. Open University Malaysia.
Noriati
A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriyah Syed Ahmad & Zuraidah A.
Majid. (2010). Guru Dan Cabaran Semasa.
Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Rizalina
Md Radzi. (2014). Peranan Guru Dan Ibu
Bapa Merangsang Perkembangan Sosioemosi Kanak-Kanak Melalui Aktiviti Bermain.
Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak
Darul Ridzuan.
Tajulashikin
Jumahat, Fazura Mohd Noor & Mohd Burhan Ibrahim. (2013). Faktor-Faktor
Penentu Stres Dalam Kalangan Guru:Sekolah Rendah Mubaligh Di Kuala Lumpur. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia
Pasifik, 1(2).
No comments:
Post a Comment